در پی انتصاب مهندس علیرضا امیرآبادی به عنوان مشاور رئیس دانشگاه در امور کارکنان(یاوران علمی) از سوی دکتر جلیلی رئیس دانشگاه صنعتی شریف، خبرنگار روابط عمومی در خصوص عملکردها و فعالیت های انجام شده و آتی ایشان در راستای رفع نیازها و دغدغههای دانشگاه، کمک به ارتقا و توانمندسازی بیشتر در حوزه مدیریت سرمایههای انسانی با وی به گفتگو نشست ماحصل این گفتگو را در زیر بخوانید:
هدف از انتخاب و ایجاد چنین جایگاهی در دانشگاه صنعتی شریف چیست؟
با استعانت از خداوند متعال و همدلی اعضای خانواده بزرگ شریف و در راستای افزایش امید، نشاط و مشارکت همکاران در اداره امور دانشگاه، رئیس محترم دانشگاه طی تصمیمی منحصر به فرد اقدام به ایجاد یک جایگاه ویژه تحت عنوان "مشاور رئیس دانشگاه در امور کارکنان (یاوران علمی)" کرد.
درک و تشخیص عارضهها، نیازها و دغدغههای دانشگاه در حوزه مدیریت سرمایههای انسانی و کمک به ارتقا و توانمندسازی بیشتر در این حوزه به منظور رسیدن به نگرشهای بهتر شغلی نظیر رضایت شغلی، تعهد سازمانی، اشتیاق کارکنان، ارتقای جایگاه سازمانی، جذب، حفظ و نگهداشت نیروی انسانی شایسته و نظایر آن میتواند در زمره تعاریف مشاوره منابع انسانی محسوب گردد. این مجموعه خدمات کمک میکند تا موانع انسانی پیش روی توسعه و پیشرفت دانشگاه برداشته شده و هماهنگی و تناسب بیشتری میان هزینه کرد در حوزه سرمایههای انسانی با تحقق اهداف کلان برقرار شود.
هدف از حضور مشاور سرمایههای انسانی در دانشگاه حرکت در راستای بهبود و ارتقای عملکرد کلی سازمانی و ایجاد حداکثر هماهنگی میان اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت حوزه سرمایههای انسانی و راهبرد کلان دانشگاه و اسناد بالادستی برون سازمان است.
مهمترین مسئولیتهای تعریف شده مشاور سرمایههای انسانی دانشگاه چیست؟
در این مسیر و جهت شفافسازی نقشه راه انجام این مهم، مشارکت در تدوین استراتژیهای گوناگون حوزه منابع انسانی، عارضهیابی معضلات این حوزه و در نهایت اولویتبندی موانع جهت ساماندهی و رسیدگی به مسایل و مشکلات در حد توان مجموعه و با درنظر گرفتن کلیه ملاحظات و مصوبات بالادستی دانشگاه، به صورت خلاصه برخی از مهمترین مسئولیتهای مشاور در قالب مراحل هفتگانه پیشنهاد شده است. این مسئولیتها شامل؛ عارضهیابی بلوغ فرایندهای منابع انسانی و تدوین برنامههای عملیاتی بهبود، نگرش سنجی کارکنان و ارائه راهکارهای بهبود، ارائه مشاوره در تدوین استراتژی منابع انسانی، پیشنهاد طراحی مدل شایستگی و کانون ارزیابی (طرح استعدادیابی و توسعه نیروی انسانی)، پیشنهاد طراحی و استقرار نظام مدیریت عملکرد کارکنان، همکاری در ساخت و ارتقای جایگاه سازمانی، ارائه پیشنهاد تحلیل ساختار و مشاغل دانشگاه (طراحی چارت سازمانی، شرح وظایف و شرایط احراز کارکنان) میباشد.
امید است با استعانت از یاری خداوند متعال، حمایت همه جانبه مدیران و مشارکت یاوران علمی دانشگاه این موارد بهطور مناسبی عملی گردد.
در این مدت چه فعالیتهایی در این نهاد انجام شده است؟
از آنجا که شروع فعالیت این نهاد با اجرای برنامه جراحی اقتصادی دولت همراه بود، تمرکز مجموعه ریاست، معاونت اداری و مالی و مدیریت سرمایههای انسانی و پشتیبانی دانشگاه بر تقلیل عوارض ناخواسته و نامطلوب این برنامه بر معیشت اعضای خانواده بزرگ شریف بوده است لذا، کمتر جهت هماهنگی و پرداختن به سایر موارد مرتبط با یاوران علمی دانشگاه، زمان صرف شده است.
علیرغم موارد ذکر شده در این راستا اقداماتی انجام شده است که از اهم این اقدامات میتوان به؛ چند نوبت حضور در غرفههای مسجد دانشگاه نظیر مدرس شهید مطهری جهت مراجعه همکاران و طرح مسایل و مشکلات مختلف، دستهبندی و اولویتبندی امور مشترک و حیاتی مبتلا به اغلب همکاران و انتقال آن به مجموعه مدیریت دانشگاه، اقدام به هماهنگی جهت برگزاری جلسه عمومی یاوران علمی با حضور رئیس، معاون اداری و مالی و مدیر سرمایههای انسانی و پشتیبانی دانشگاه که با وجود اطلاعرسانی، به علت تعطیلی آلودگی هوا به اولین زمان ممکن موکول شد، برنامهریزی و هماهنگی جهت برگزاری جلسات مستمر و منظم جهت بررسی امور یاوران علمی با حضور رئیس، معاون اداری و مالی و مدیر سرمایههای انسانی و پشتیبانی دانشگاه اشاره کرد.
تخصیص ایمیل اختصاصی جهت ارتباط با همکاران به آدرس (yavaran.elmi@sharif.edu)، ارائه اولیه طرح نظام پیشنهادات در راستای ساماندهی موارد مختلف مطروحه در سطح دانشگاه، اخذ مجوز احیای مجدد کانون فرهنگی کارکنان (که پس از برگزاری جشنواره فرهنگی – هنری کارکنان در سال 1388 ایده آن بوجود آمد و پس از آن ثبت گردید) از دیگر اقدامات انجام شده است.
لطفا در خصوص چشم انداز آینده و فعالیتهای در دست اقدام خود توضیح دهید.
ساماندهی نهاد مشاوره یاوران علمی از حیث ساختار و نحوه پیگیری امور، اهتمام جدی جهت اجرایی شدن نظام پیشنهادات، تقویت کانون فرهنگی کارکنان، افزودن فرم ویژه بیان موضوعات مرتبط با یاوران علمی در سامانه اتوماسیون اداری با همکاری مدیریت سرمایههای انسانی و پشتیبانی، تبیین و تدوین نحوه تعامل یاوران علمی و مجموعه اداری و مالی از طریق حلقه اتصال نهاد مشاوره(توضیح: طبق فرمایش معاون محترم اداری و مالی: وجود این جایگاه جدید ناقض و نافی روال و مجاری ارتباطی پیشین مکاتبه، درخواست جلسه و پیگیری از بخش اداری دانشگاه نیست)، تسریع و تسهیل اجرای مراحل هفتگانه فوق با همیاری و مساعدت مدیریت سرمایههای انسانی و پشتیبانی دانشگاه، از جمله فعالیتهایی است که در دست اقدام بوده و در آینده اجرایی خواهد شد.
سخن پایانی:
در پایان ضمن تشکر و قدردانی از نظام مدیریت کلان دانشگاه بابت فراهم آوردن فرصت ناب مشاور یاوران علمی و همچنین سپاس ویژه بابت همراهی و حمایت همه جانبه کلیه آحاد کارمندی دانشگاه، تقاضا دارم با مثبت اندیشی، ارائه راهکارهای قابل اجرا و مشارکت پرشور خود مثل همیشه به عنوان یکی از ارکان مهم و مؤثر خانواده ارزشمند شریف، دانشگاه را به فضای مطلوب "شریف برای زندگی" مبدل نمایند.