دکتر حسن حدادپور معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف در اختتامیه مرحله فاز طراحی فنچالش "موتور با پیشران فوق سرد" برای پرتابگرهای فضایی، این موتور را یکی از مهمترین گلوگاههای فناورانه پرتابگرهای فضایی عنوان کرد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی شریف، دکتر حدادپور معاون پژوهش و فناوری این دانشگاه در حاشیه مراسم اختتامیه فاز طراحی فنچالشهای فضایی موتور با پیشران فوق سرد که در صندوق نوآوری و شکوفایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد، اظهار داشت: فن چالشها و مسابقات علمی و فنی در زمینههای مختلف یکی از متداولترین راهکارهای شناسایی و جذب علاقهمندان و اندیشمندان در یک حوزه علمی، صنعتی و یا فناوری است.
وی افزود: برگزاری فنچالش طراحی ساخت و تست موتور با پیشران فوق سرد با توجه به شکلگیری و رشد صنعت فضایی ایران در بخش خصوصی و همچنین علاقهمندی متخصصین و شرکتها به همکاری و ورود به حوزه صنعت ماهواره بر میتواند زمینهای برای شناسایی و جذب نیروهای علاقهمند، تشکیل تیمهای تخصصی و تاسیس شرکتهای دانش بنیان در این زمینه و در نهایت خلق نوآوری در تولید موتور با پیشران فوق سرد برای به کارگیری در پروژههای بزرگ کشور در زمینه ماهوارهبر است.
وی با بیان اینکه موتور یکی از مهمترین گلوگاههای فناورانه پرتابگرهای فضایی است و توسعه فناوریهای مربوط به موتور از اهمیت بالایی برخوردار است افزود: هدف برگزار کنندگان فنچالش موتور، توسعه فناوری و ساخت موتور با پیشران فوق سرد با بهرهگیری از رقابتی سالم بین گروههای شرکت کننده در این چالش است.
دکتر حدادپور از امکانسنجی و طراحی مفهومی، طراحی اولیه، طراحی دقیق، ساخت نمونه آزمایشگاهی، ساخت نمونه مهندسی به عنوان بخشهای اصلی این فنچالش نام برد و گفت: این فنچالش با همکاری مرکز نوآوری هوافضای دانشگاه صنعتی شریف، سازمان صنایع هوافضا و شرکت توسعه کارآفرینی بهمن برگزار میشود.
وی خاطر نشان کرد: این فنچالش، از ابتدای فاز امکانسنجی موتور با پیشران فوق سرد تا مرحله ساخت و تست پروازی به صورت استاندارد در حال اجراست و در هر مرحله تیمهای برتر معرفی شده و ضمن اهدای جوایز ارزنده، امکان صعود به مرحله بعد برای آنها فراهم میگردد و در نهایت برای برنده این فنچالش، گواهینامه صلاحیت پروازی، امکان خرید تضمینی و قرارگیری در ماهوارهبرها فراهم میشود.
تا امروز سه مرحله اول فنچالش که شامل فاز طراحی است به اتمام رسیده است. در هر مرحله علاوه بر دفترچه عمومی، دفترچه اختصاصی هر مرحله نیز در اختیار تیمها قرار داده شده است. در تدوین این دفترچهها، از تجربیات مشاوران صنعتی و دانشگاهی استفاده شده است. این دفترچهها در حکم استانداردی مدون برای توسعه و طراحی موتور مورد استفاده قرار گرفته است.
در انتهای هر مرحله نیز، براساس دفترچههای هر مرحله تیمها توسط کمیته داوری مورد ارزیابی قرار گرفته و تیمهای راه یافته به مراحل بعدی معرفی شدهاند.
در انتهای فاز طراحی دقیق و با اتمام فاز طراحی، پنج تیم وارد مرحله ساخت نمونه آزمایشگاهی شدهاند. این تیمها در حال حاضر در قالب پنج شرکت به فعالیت مشغول هستند. شایان ذکر است جوایز مراحل مختلف تا این فاز پرداخت شده است.
تا اینجا بیش از 80 نفر در مراحل مختلف طراحی موتور به صورت مستقیم در تیمهای مختلف درگیر بودهاند و در مجموع چیزی بیش از 63 هزار نفر ساعت وقت صرف طراحی موتور شده است. همچنین در مجموع این مراحل نیز چیزی در حدود 40 میلیارد ریال توسط شرکتکنندگان در فنچالش هزینه شده است. خروجی این مراحل ایدههای نواورانه جدید در قالب 2500 صفحه گزارش طراحی موتور سوخت مایع است.