رویداد ملی تک بهمنظور بررسی چالشها و نیازهای صنایع و دریافت کمک از سوی دانشگاه و شرکتهای دانشبنیان برای رفع نیازهای صنعت و کمک به پیشرفت کشور در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی شریف، رویداد نوآوری باز گروه توسعه ملی با عنوان "ملی تک" به همت بانک ملی و گروه توسعه ملی، صبح روز سهشنبه بیستم دیماه1401 با هدف شناسایی تیمها و راهکارهای فناورانه برای حل چالشها و مسائل صنایع و شرکتهای تابعه گروه با حضور مدیران ارشد گروه توسعه ملی و شرکتهای زیر مجموعه در سالن جابربنحیان دانشگاه صنعتی شریف آغاز بکار کرد.
در ابتدای این برنامه که به منظور بررسی چالشها و نیازهای صنایع و دریافت کمک از سوی دانشگاه و شرکتهای دانشبنیان به جهت رفع نیازهای صنعت و کمک به پیشرفت کشور برگزار شد، دکتر علی ملکی، رئیس مرکز راهبردی و توسعه منابع دانشگاه صنعتی شریف در خصوص تاثیرگذاری برپایی این رویداد گفت: رویداد ملیتک و رویدادهای مشابه میتواند پتانسیل فعالیتی برجسته را در اقدامات دانشگاه و صنعت و همچنین نحوه تعامل این دو مجموعه بوده و نقطه عطفی در برآیند توسعه صنعتی کشور و رشد اقتصاد دانشبنیان باشد. به طور کلی مفهوم همکاری دانشگاه و صنعت با وجود تکرار بسیار کلیشهای شده و علیرغم همه تلاشهای انجام شده و دستاوردهای گسترده، درکی عینی انضمامی که طرفین این معادله نسبت به یکدیگر احساس سودمندی پایدار کنند وجود ندارد. قطعا با وجود همکاری میان صنعت و دانشگاه، این دو مجموعه یکدیگر را شریک راهبردی نمیدانند.
رئیس مرکز راهبردی و توسعه منابع دانشگاه صنعتی شریف با تاکید بر اینکه صنعت و گروههای پیشرو در صنعت هنوز احساس نیاز مبرم به دانشگاه نمیکند گفت: ارتباط میان دانشگاه و صنعت نوعی فعالیت جانبی برای صنعت محسوب میشود و صنایع حسی به این معنا که عدم رجوع به ظرفیتهای علمی و تحقیقاتی دانشگاه خللی در عملکرد عادی آنها ایجاد کند را ندارند.
دکتر ملکی این رویداد و رویدادهای مشابه را بسیار تاثیرگذار دانست و افزود: برگزاری رویدادهایی از این جنس میتواند باب نگاه جدیدی به ارتباط صنعت و دانشگاه باز کند که ارتباط این دو مجموعه را به همکاری راهبردی و یک اتحاد استراتژیک تبدیل کند. وی افزود: به لحاظ تاریخی سادهترین و البته ارزشمندترین نوع همکاری بین صنعت و دانشگاه از ابتدای تاسیس دانشگاه، تامین نیروی انسانی فنی و متخصص برای صنعت بوده است.
دکتر ملکی پانزده سال اخیر را دوران گسترش همزبانی صنعت و دانشگاه و بوجود آمدن زیستبوم نوآوری عنوان کرد و گفت: تمرکز اصلی دانشگاه و صنعت در این دوران حمایت از شرکتهای نوپا با ایدههای بدیع بوده است. برخی از این شرکتهای نوپا دارای ظرفیت مقیاسپذیری بوده و میتوانند سکوهای بزرگی را ایجاد کنند، پلتفرمهایی مانند دیجی کالا، اسنپ و ... محل بروز و ظهور رشد یافته این شرکتها هستند.
دکتر ملکی در ادامه گفت: با وجود سرمایهگذاری مناسب برای تربیت نیروی متخصص انسانی در دانشگاهها هنوز جذب کافی در صنعت وجود ندارد و یکی از بیشترین نرخهای بیکاری مربوط به فارغالتحصیلان دانشگاهی است. وی اصلیترین مساله موجود در این زمینه را عدم وجود یک زبان گفتگوی مشترک بین دانشگاه و صنعت بیان کرد و افزود: زبان و بستری که امکان مکالمه منسجم و پایدار صنعت و دانشگاه را فراهم آورد و بتواند این دو مجموعه را نسبت به مسائل و ظرفیتهای یکدیگر آگاه سازد از نیازهای امروز جامعه است.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: به واسطه برگزاری این رویداد یک گروه پیشرو و خوشنام در کشور مانند گروه توسعه ملی به پشتوانه بانک ملی و دانشگاه صنعتی شریف به عنوان دانشگاهی پیشرو که جایگاه آن در ظرفیت فنی و صنعتی مطلوب است دست در دست هم دادهاند تا این مشارکت جدید متولد شود و الگوساز همکاری دیگر گروههای صنعتی و دانشگاههای پیشرو در کشور باشد. امیدواریم نتیجه برگزاری این رویداد ملی، گامی جدید و نقطه عطفی در روند توسعهیابنده و فزاینده همکاریهای بین صنعت و دانشگاه باشد. همچنین با ایجاد همکاری راهبردی و اتحاد استراتژیک، این دو مجموعه دارای هویتی واحد شوند تا حیات، رقابتپذیری، رشد و بالندگی و خلق ارزشهای جدید درکشور ایجاد شد.
در ادامه دکتر زرگری، عضو هیئت مدیره شرکت سرمایهگذاری توسعه ملی و دکتر ماهیار، معاون فناوری اطلاعات بانک ملی به ارائه سخنرانی پرداختند.
گفتنی است در این رویداد سه روزه، بهمنظور شناسایی تیمها و راهکارهای فناورانه جهت حل چالشهای فناورانه شرکتهای تابعه گروه و با تمرکز بر صنایع سیمان، شوینده، مواد شیمایی و صنایع غذایی و همچنین حوزههای ماشینآلات و تجهیزات، تعمیرات و نگهداری و اتوماسیون، برق و انرژِی، آب، پساب و محیط زیست، پنلهای تخصصی از روز سهشنبه 20 دی آغاز و تا روز پنجشنبه 22 دی 1401 در دانشگاه صنعتی شریف ادامه خواهد داشت.