مدرسه مجازی پارسونا با همکاری مشترک دانشگاه صنعتی شریف و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، با حضور استادان برجسته این حوزه افتتاح شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی شریف، آیین افتتاحیه مدرسه مجازی پارسونا، با حضور 140 طراح آثار برگزیده، روز یکشنبه 23 بهمن به صورت مجازی برگزار شد.
در ابتدای مراسم دکتر فاطمه بنیادی دبیر نخستین رویداد ملی شخصیتپردازی پارسونا طی سخنانی گفت: در مدرسه مجازی شخصیتپردازی پارسونا موضوعاتی چون تهیهکنندگی انیمیشن، کارگردانی انیمیشن، طراحی شخصیت، بازارپردازی فرهنگی، ترویج میراثفرهنگی، گردشگری، صنایعدستی، موضوعات مختلف و متنوعی آموزش داده میشود.
وی ادامه داد: نزدیک به ۶۰۰ اثر به دبیرخانه پارسونا ارسال شده است، برخی از این آثار محصول خلاقیت یک فرد یا حداکثر در گروههای سه نفره است.
دکتر بنیادی تصریح کرد: آثاری که به دبیرخانه رسیده پراکندگی جغرافیایی بسیاری دارد و از ۳۰ استان ارسال شده است. افراد مختلفی با قصههای محلی، متنوع و شخصیتهای بسیار جذاب شرکت کردند.
وی تصریح کرد: در این مدرسه استادان برجستهای حضور خواهند داشت. از میان فارغالتحصیلان مدرسه مجازی پارسونا ۲۵ اثر را برای مشاوره در ۲ و ۳ اسفندماه ۱۴۰۱ انتخاب میکنیم. همچنین بعد از آن شرکت کنندهها این فرصت را دارند که آثار خودشان را بهبود دهند و برای شرکت در روز نهایی مسابقه که در نیمه اسفندماه برگزار خواهد شد و به عنوان فینالیست با هم رقابت کنند.
دکتر بنیادی در ادامه مراحل پیش رو در این رویداد مسابقه را تشریح کرد و اعلام کرد که آثار برگزیده برای حضور در دوره منتورینگ حضوری این رویداد که در تاریخ دوم و سوم اسفند ماه در تهران برگزار میشود، روز پنج شنبه در اختتامیه مدرسه مجازی پارسونا اعلام خواهد شد.
سپس دکتر مصطفی تقوی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه صنعتی شریف در آیین افتتاحیه مدرسه مجازی پارسونا طی سخنانی گفت: لازمه پاگرفتن نوآوری این است که از میراث فرهنگی، جاذبههای گردشگری و فرهنگ برخاسته از صنایع دستی تعذیه شود و این مساله با ارسال شخصیتهای پرداخته شده توسط شرکت کنندگان به مدرسه مجازی پارسونا محقق میشود.
وی در ادامه افزود: موضوع این رویداد مسابقه شخصیتپردازی است و ما طی فراخوان ملی از کسانی که علاقهمند بودند دعوت کردیم تا شخصیتی که در ذهنشان پروراندهاند را ارسال کنند. آنچه از این آثار جمع شد برای ما امیدوار کننده بود. حدود ۶۰۰ اثر به دست ما رسیده است که از طرف افراد و گروههای هنری و صاحب ایده مطرح شده و از ۳۰ استان کشور این آثار ارسال شده است. همچنین رده سنی شرکت کننده ها از ۸ الی ۶۷ سال بوده است که برای ما شگفتانگیز است.
دکتر تقوی درباره ارتباط این رویداد با دانشگاه صنعتی شریف و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: ما میراث فرهنگی متعدد غنی و جذاب ملموس و ناملموس داریم. از ساختمانها و سازههای قدیمی که برای فرهنگ ما امروزه به ارث رسیده گرفته تا سنتها و آیینهایی مثل نوروز و گلابگیری همگی موضوعاتی است که برای ما اهمیت دارد و بخشی از این مسئولیت به عهده وزارت میراث فرهنگی است.
وی افزود: ما باید براساس میراثی که داریم هویت امروزمان را بازتعریف کنیم و قرار نیست در گذشته بمانیم و تعریف میراث فرهنگی و گردشگری به معنای این نیست که ما اسیر گذشته باشیم بلکه این معنی را میدهد که ما هویت خود را در جهان امروز باید براساس آنها بازتعریف کنیم و بتوانیم رویای خود را براساس گذشته خودمان با توجه به ویژگیهای زمان حال بپذیریم.
معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: ما امروز با مفهومی به عنوان صنایع فرهنگی در جهان مواجهایم. صنعت فرهنگی فصل مشترک سه دایره فرهنگ، فناوری و اقتصاد است. آنچه که فرهنگ ایرانی اسلامی نامیده می شود، هویتی است قابل توجه و شایسته جدی گرفته شدن که می تواند ندای متفاوتی را در جهان امروز عرضه کند، اگر ما این فرهنگ را مهم میدانیم و میخواهیم این فرهنگ را حفظ کنیم باید در جهان امروز روشهای جدیدی را مورد توجه قرار دهیم که همان سیستمهای اجتماعی تکنیکی است و در این میان برای ارسال این پیام و محتوا نیاز به شخصیتهایی داریم که در این رویداد مسابقه ملی پارسونا مورد توجه قرار گرفته است و از اینرو هم برای وزارت میراث فرهنگی و هم دانشگاه صنعتی شریف این موضوع مورد اهمیت است.
وی در ادامه گفت: در آیندهنگری و شکل دادن به سیستمهای پیشنگر اهمیت دارد که دست به نوآوری بزنیم. لازمه پاگرفتن این نوآوری این است که از میراث فرهنگی، جاذبههای گردشگری و فرهنگ برخاسته از صنایع دستی تعذیه کند و اینها با ارسال شخصیتهای پرداخته شده توسط شرکتکنندگان به مدرسه مجازی پارسونا محقق میشود. ما توسط این شخصیتها در پارسونا میتوانیم تابلویی از آینده مجسم کنیم و اگر این حرکت جدی گرفته شود ممکن است راه باز شود بلکه بتوانیم حرکت تمدنی داشته باشیم که مشکلات تمدن امروزی را نداشته باشد.
در ادامه مهندس حسن میثمی مدیرکل روابطعمومی و اطلاعرسانی وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی گفت: برای موضوعات مختلف وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی که شامل سفر، اقتصاد فرهنگ و تاریخ است، نیازمند شخصیت رسانهای بودیم که قادر به انتقال پیام و محتوای مدنظر ما به مردم باشد. سادهترین راه برای ما این بود که به یک نفر سفارش کار میدادیم. اما به دلیل ماهیت ۳ حوزه وزارتخانه و ارتباط تنگاتنگ آنها با مردم، ایدهای که طراحی و اجرا کردیم این بود که از مردم در طراحی این شخصیت کمک بگیریم.
او با بیان این که در پایان تابستان و سه ماهه پاییز به خاطر اتفاقاتی که در کشور رخ داد، چالش تبلیغاتی جدی را در برگزاری رویداد پارسونا داشتیم، افزود: با وجود تمامی دشواریها اما با همت و تلاش دوستان در دبیرخانه رویداد توانستیم اطلاعرسانی مدنظر خود را هدفمندتر انجام داده و بیش از ۵۹۰ اثر مرتبط دریافت کنیم که در این میان البته برخی از افراد به صورت گروهی شرکت کردند.
مهندس میثمی با بیان این که پراکندگی سنی این افراد از ۸ تا ۶۷ سال بود، ادامه داد: پراکندگی جغرافیایی شرکتکنندگان از همه استانها به جز ایلام بود و از این موضوع که شرکتکنندگان با فرهنگ و آداب و روسم قومیتی مختلف حضور داشتند، بسیار جذاب است. البته کاراکتر ایلامی هم در بین آثار رسیده وجود دارد.
مدیرکل روابطعمومی و اطلاعرسانی وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی با اشاره به حضور شرکت کنندگان مختلف از نقاط روستایی و شهری متعدد در رویداد پارسونا، اظهار کرد: این پراکندگی و تنوع حضار در رویداد پارسونا این موضوع را به ما ثابت کرد که چه استعدادهای درخشانی در اقصی نقاط کشورمان وجود دارد.
او با بیان این که از میان ۵۹۰ اثر با انتخاب هیئت داوران و غربال اولیهای که صورت گرفت ۱۵۰ اثر به مرحله دوم رویداد پارسونا راه پیدا کردند، گفت: برنامهریزی اولیهمان این بود آثاری که به مرحله دوم راه پیدا میکنند وارد دوره مربیگری شوند و آموزشهای لازم را دریافت کنند و ما بعد از فرصت کوتاهی که برای بهبود کارهایشان در نظر گرفتیم، مرحله نهایی را برگزار کنیم. اما آنقدر تعداد و کیفیت شرکتکنندگان زیاد و مطلوب بود که حذف کردن عدهای از آنها دشوار بود.
مهندس میثمی همچنین افزود: بنابراین سقف راهیافتگان را افزایش دادیم و یک مرحله هم با عنوان «مدرسه مجازی» به پروژه اضافه کردیم و با افتخار در خدمت همه افرادی هستیم که به مرحله دوم راه پیدا کردند.
مدیرکل روابطعمومی و اطلاعرسانی وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی با بیان توضیحاتی از نحوه آموزش شرکت کنندگان در این رویداد، ادامه داد: در مدرسه مجازی پارسونا در وهله اول می خواهیم آموزشهایی مرتبط با زمینهها و محتوای این رویداد به شرکتکنندگان ارائه دهیم. سپس ۱۵ الی ۲۰ نفر از افراد بعد از مدرسه مجازی با انتخاب هیئت داوران به مرحله نهایی صعود میکنند و منتورینگ حضوری برایشان برگزار میشود. بعد از آن هم فرصت کوتاهی به آنها داده میشود تا کارهایشان را اصلاح کنند و در نهایت نیز نفر اول تا سوم انتخاب میشوند.
او با تاکید بر اینکه بقیه آثاری که در این رویداد شرکت کردند، به هیچ وجه حذف نمیشوند، اظهار کرد: ما با این آثار برنامههای مختلفی خواهیم داشت و در مراحل بعدی به سراغ آنها میرویم. به این معنی که در ادامه رویداد پارسونا، فراخوانهایی درباره یک شخصیت تاریخی و یا یک موضوع یا رویداد خاص وجود خواهد داشت که براساس آنها رویدادهای کوچکتری را شاهد خواهیم بود.
مهندس میثمی با بیان این که از ایدههای شرکتکنندگانی که به مراحل بعدی راه پیدا کردند در قالبهای محتوایی مختلفی استفاده میکنیم، افزود: قالبهای مورد نظر همانند کتاب و ایدههای نوآورانه جدید مورد استفاده قرار میگیرند. از نظر ما ارائه محتوا باید دو ویژگی داشته باشد؛ اولا مبتنی به فناوری روز باشد و ثانیا وجهه اقتصادی داشته باشد تا بتواند زیست خود را ادامه دهد.
او با تاکید بر تلاش وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای برگزاری رویدادهای نوآورانه، ادامه داد: برای همین بود که رویداد پارسونا را با مشارکت دانشگاه صنعتی شریف تعریف و طراحی کردیم و از دوستان خوبمان در معاونت فرهنگی این دانشگاه قدردانی میکنیم.
مدیرکل روابطعمومی و اطلاعرسانی وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی در پایان با بیان این که در مدرسه مجازی پارسونا برنامههایی را مدنظر داریم که بتواند از چند جهت شرکت کنندگان را تقویت کند، افزود: در وهله اول میخواهیم این افراد را با سه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آشنا کنیم. در این مسیر ما برای شرکتکنندگان مجموعهای را درنظر گرفتهایم که بتواند پیامهای این سه حوزه مهم را برای آنها به درستی تعریف کند. سپس دوره تهیهکنندگی انیمیشن را خواهیم داشت و پس از آن درباره بازارپردازی محصولات فرهنگی صحبت میکنیم.
در این مراسم دکتر مصطفی تقوی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه صنعتی شریف به ارائهای با عنوان «اهمیت راهبردی صنایع فرهنگی» پرداخت. همچنین آموزش تهیهکنندگی در حوزه انیمیشن، آموزش طراحی شخصیت، بازارپردازی محصولات فرهنگی، ترویج سه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از جمله دورههای آموزشی میباشد که در این مدرسه در حال برگزاری است.
گفتنی است هدف اصلی این رویداد توسعه زنجیره محصولات فرهنگی برای ترویج، پاسداشت و معرفی ظرفیتها و جاذبههای باستانی، تمدنی، هویتی، فرهنگی و اقلیمی ایران است. ضمنا در پایان مسابقه پس از اعلام اسامی برندگان؛ برای رتبه نخست، تندیس جشنواره همراه با ۵۰ میلیون تومان، رتبه دوم دیپلم افتخار و ۳۵ میلیون تومان و رتبه سوم دیپلم افتخار و ۲۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است. این مدرسه از روز یکشنبه 23 بهمن ماه آغاز به کار کرد و تا روز پنجشنبه 27 بهمن ماه ادامه خواهد داشت.
علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانند به وبسایت رویداد مراجعه کنند.